Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Proiectarea în arhitectură: începător, experimentat, freelancer sau organizație?

Autor contributor: Mihai Pavel
Arhitect la UrbanAmbition.ro Dacă dorești să schimbi ceva în jurul tău, spune DA, se poate, ești... Vezi profilul complet
Câte lucrări să ai, pe o perioadă de doi ani, pentru a asigura un salariu lunar echivalent a 1000 de euro net? În cazul ideal, caz în care etapele de proiectare sunt finalizate și achitate în cadrul celor doi ani, ar trebui să desfășori, în același timp, patru-cinci proiecte cu valoare de aproximativ opt mii de euro fiecare.
Proiectarea în arhitectură: începător, experimentat, freelancer sau organizație?

În această situație, din cei 1000 de euro, nici nu se pune problema să poți plăti și antrena un angajat sau un colaborator pentru expansiunea serviciilor sau pentru chiria într-un birou. Din acei bani, în primul rând, vei acoperi funcționarea ta ca om, nu funcționarea firmei și a cheltuielilor aferente unei firme.


Să zicem că tu ești propriul angajat în firma sau PFA-ul tău, cu calcule făcute greșit sau cu niciun fel de calcul, bucuros că încasezi la grămadă o factura de două-trei mii de euro, factură pe care nici nu te gândești că trebuie să o împarți la trei sau mai multe luni de trai. Cheltuielile cu automobilul personal pentru revizii, reparații minore, majore, sau, doamne ferește accidente. Asigurări profesionale și personale, licențele pentru programe și deplasările în interes de "serviciu" nu pot fi luate în considerare, nu? La fel și pentru consumabile și reparațiile la vechile imprimante nereparabile, cu limită mică de pagini, și calculatorul vechi de pe care lucrezi.

 

 

Veniți cu bani de acasă


Toate aceste cheltuieli le vei lua din cei 1000 de euro sau din alte surse. Vei consuma, din salariul tău, banii pentru firmă sau PFA? E ca și cum o firmă, la final de lună, le cere angajaților să facă chetă, din salariul lor, pentru curent, căldură, cafea, apă, repararea imprimantei, revizia mașinilor și cumpărarea valoroaselor cartușe de plotter sau imprimante.


Avantajul pentru mine, ca angajat în propria firmă, este că am o oarecare flexibilitate de gestionare a timpului. Sunt perspective lente și îndepărtate, dar optimiste, perspective de dezvoltare a micii și, zic eu, atipicei organizări / organizații pe care mi-am creat-o cu ajutorul a unui coleg asociat, o arhitectă full time, o urbanistă part time și un coleg care se ocupă de predarea / preluarea dosarelor și a diverselor documentații. În total suntem cinci lucrători pe propria plantație meșteșugărească.


Activitatea asta o văd mai mult ca o organizare sau ca o asociere de meșteșugari care oferă niște servicii destul de atipice, pe o piață confuză, cu clienți confuzi care nu știu nici ei ce vor și cum vor exact, pe parcurs dumirindu-ne, împreună cu ei, pentru cea mai bună formulă. Nu este și nici nu o simt ca fiind o chestie pompoasă gen “afacere, business sau antreprenoriat”, e doar o adunare de trei-patru oameni, adunare care va exista, în această formă, doar pe perioada cât vor exista anumite contracte.

 

 

Primul calcul și tragerea liniei


Am avut, cu câțiva ani în urmă, închiriat un spațiu de unde lucram cu toții, am tras linie și am constatat că, deși am învățat multe unii de la alții în acea perioadă, era totul foarte scump: chirie, mâncare, internet, curent, drumul, timpul, șamd. În continuare, nu ne permitem chiria unui birou, lucrăm fiecare la birourile de acasă, ca într-o anticipare a pandemiei și a curentului prea entuziast, zic eu, al lucrului de acasă, lucru care are avantaje dar și multe dezavantaje. Nu îmi permit să-mi virez nici mie lunar o sumă de o mie de euro net pe card.


Un avantaj este că pot plăti, cu anumite restricții, servicii direct din firmă pe care le folosesc, inevitabil, și după program, de exemplu, abonamentul de telefonie mobilă și alte servicii sau consumabile electronice.


Soția angajată în altă firmă, cu program mai strict, eu în propria firmă, cu program ceva mai flexibil, îmi pot face timp, după program, să fiu util, cred, cu ce scriu aici și pe site. În firma noastră de proiectare, încă mai lucrează, parțial, soția. Este urbanistă și acum e angajată cu normă întreagă în altă organizație.

 

 

Am făcut al doilea calcul


Am făcut un calcul al lucrărilor de Urbanism contractate în ultimii ani, pe o anumită perioadă, am tras linie și am eșalonat suma lunară aproximativă rezultată. Concluzia a fost că trebuie să creștem prețurile pe urbanism sau să se angajeze și să scape de toată bătaia de cap, bătaie care cădea și pe mine preluând anumite lucruri pe care nu le putea face ea singură, sau cădeau pe mine chestiuni casnice de care ea nu mai avea timp, fiind ocupată de acele lucrări și alergături aferente acelor proiecte de urbanism. Nu doar că nu își scotea salariul lunar din acele proiecte de urbanism, dar trebuia să acoperim salariul din alte surse și proiecte.


Nu o pot acoperi, prin contractele pe care le am acum în firmă, experiența pe care o are ca urbanist. Momentan, nu pot acoperi aceste cheltuieli și nu pot genera un salariu net lunar care sa intre, lunar, pe un card de debit. Experiența ei va fi plătită la valoarea adevărata doar de o organizație care poate fructifica și acoperi un salariu net care sa depășească valoarea unor eventuale contracte cu valori mici de proiectare, în plus, fără bătaie de cap și alergătura neplătită.

 

 

Dacă ești student sau la început de drum


Dacă ești student, la început de drum, sau dacă lucrezi pe cont propriu, poți să mergi, așa, o perioadă, până capeți experiență și expertiză. După o perioadă de cinci sau zece ani, după ce ai acumulat experiența și expertiză, dacă ai familie, un copil sau mai mulți, datele problemei se schimbă total.


Datele problemei se schimbă și dacă vrei să te dezvolți, să treci la pasul următor sau să joci în următoarea ligă, să începi cu un angajat, cu un partener sau colaborator. Expertiza și experiența te pot costa pe tine sau pe client. Dacă ești singur și veșnic cu prețuri de dumping, nu va plăti clientul această experiență și expertiză, o vei plăti tu pentru tine cu timp și alte resurse.

 

 

Experiența și expertiza în organizație costă


Unii vor spune că se descurcă și singuri, că vor lua opt proiecte în loc de patru și că își vor acoperi cheltuielile profesionale. Eu spun că, în majoritatea cazurilor, pe acest domeniu, nu poți oferi aceleași servicii cu aceleași resurse, nici calitativ, nici cantitativ, doar cu sacrificii în weekenduri sau noaptea, sacrificii care vor afecta pe termen scurt și lung sănătatea și productivitatea din timpul săptămânii. Nu poți să ceri aceiași bani și să semnezi aceleași contracte păguboase, fără să eșalonezi perioadele, dacă vrei să depășești perioada de începător. Firmele cu experiența și expertiză, cele care au mai mult de un angajat (sau propriul angajat), au nevoie de resurse considerabile, cu mult peste cele generate din contractul a patru proiecte studențești.


Un profesionist lup singuratic se poate mișca foarte repede în funcție de momentul și proiectele în care este deja angrenat, dar nu ai garanție de livrare în anumite termene și condiții calitative. Aceste garanții, termene și condiții, vei avea șansa să le primești constant de la doi sau mai mulți profesioniști care lucrează într-o reală echipă.

 

 

Singur te miști repede, împreuna ajungem departe


Sau: singur nu ajungi prea departe, împreună ne mișcam un pic mai greu, dar împreună ajungem departe. Creșterea poate fi exponențială, un om face patru proiecte singur, doi oameni pot face mai mult de opt proiecte, împreună.


Chiar și aici, există și trebuie să existe o limită auto-impusă de control al calității vs cantitate, corelată și cu riscurile expansiunii. Expansiunea înseamnă investiție în noi oameni, în trainingul lor și asigurarea cu contracte stabile pe termen mediu pentru plata acelor oameni din organizație. Nu poți să te dezvolți, să investești în expansiune, în dezvoltare, prin angajarea oamenilor, dacă nu ai o certitudine privind contractele și valoarea acestora pe o perioadă cât mai clară, pe termen scurt și mediu.

 

 

Această organizație există doar dacă are profit


Pentru mulți dintre noi, dacă nu putem sau nu dorim să ne facem propria organizație, o soluție temporară sau pe termen lung este să intrăm în organizația altora, să ne angajam sau să colaborăm în cadrul sau pe lângă această organizare.


“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.“
Stay humble, Be kind, Work hard.

 


Are Architects Killing the Profession?

 

 

Mai puțin de 1% din locuințele din USA sunt proiectate de arhitecți…

 

 

 


 

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.